Under 2017 ska Sveriges alla kommuner gemensamt ta emot och skapa förutsättningar för tiotusentals nyanlända män, kvinnor och barn så att de kan påbörja sin framtid här i Sverige. En viktig pusselbit för ett framgångsrikt flykting- och integrationsarbete är kommunikationen med både de nyanlända och med redan etablerade invånare. Hur kan man arbeta med detta på bästa möjliga sätt?
Välkommen till en konferens den 15 februari i Stockholm om kommunikation som bidrar till arbetet för en lyckad integration. Konferensen riktar sig till kommunikationschefer, kommunikatörer, integrationssamordnare och andra som vill ta del av goda exempel, få konkreta tips och skapa användbara nätverk – allt för att underlätta det viktiga integrationsarbetet. Konferensens initiativtagare är Kajsa Tirén, som har varit kommunikationschef i Vallentuna kommun och Åsa Gunnarsson, med erfarenhet av att arbeta i en kommun med kommunikation i flyktingfrågan.
Datum: Onsdag 15 februari 2017
Tid: Kl. 9.30-17.00 (registrering från kl. 8.30)
Lokal: Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm [karta]
BOKA DIN BILJETT HÄR!
Sista anmälningsdag är tisdag 31 januari 2017. Priset är 2 900 kr, exklusive moms vid anmälan senast fredag 13 januari. Priset efter den 13 januari är 3 900 kr, exklusive moms. Anmälan är bindande, men biljetten kan överlåtas till annan person.
Programpunkter
- Varbergs kommun berättar om hur de tog fram en kommunikationsplan för integration, och vad resultatet blev och hur de arbetar idag.
• Nacka kommun visar hur de arbetat med sina webbsidor om integration, och informerar om sin framgångsrika kampanj för att hitta fler bostäder till nyanlända, jagvilldela
• Falköpings kommun berättar bland annat om hur de använder sociala medier i sitt integrationsarbete.
• Vallentuna kommun tipsar om hur de bland annat jobbat för att öka kunskapen om flykting- och integrationsfrågan internt bland kommunens medarbetare.
• Båstad kommun ger exempel på ett framgångsrikt integrationsarbete trots begränsade resurser.
• Ett antal kommuner, bland annat Täby, Båstad och Upplands-Bro, delar med sig av erfarenheter av att arrangera olika typer av informationsmöten.
• Moderatorer är Kajsa Tirén, seniorkonsult Nowa Kommunikation, och Åsa Gunnarsson, senior partner K6 Konsulter.
Det finns tid för diskussioner, frågor och goda samtal under dagen. I samband med konferensen finns även en utställning där myndigheter och organisationer delar med sig av användbara fakta och material.
Kontaktpersoner
Kajsa Tirén seniorkonsult Nowa Kommunikation
kajsa.tiren@nowakommunikation.se | 0734 30 82 23
Åsa Gunnarsson, senior partner K6 Konsulter
asa.gunnarsson@k6konsulter.se | 0702 67 84 26