HUR PÅVERKAR REACTIONS ANNONSÖRER?

Idag var det premiär för Facebooks nya funktion Reactions. Under ett års tid har den nya funktionen testats, bland annat på användare i Spanien och Irland. Resultatet är fem nya figurer som på olika sätt uttrycker känslor. De nya figurerna kommer gå att använda både på företags Facebooksidor och på privata Facebooksidor. Men hur kommer Reactions att påverka annonsörer?

 

FRÅGOR OCH SVAR

Kommer Reactions påverka den statistik som levereras?
– Nej, alla Reactions kommer att mätas som en gilla-markering gjorde tidigare.

Ifall någon gör en arg symbol på min annons, kommer det klassificeras som negativ feedback?
– Nej, alla Reactions kommer fungera som en gilla-markering gjorde tidigare. En arg symbol kommer fortfarande klassificeras som en positiv handling och mätas i termer som organisk räckvidd.

Kan jag optimera mot att få kärlekssymbolen istället för gilla-markeringar på en annons?
– Nej, symbolerna hanteras på samma sätt som gilla-markeringar gjorde tidigare. Man bör alltid optimera mot ett mätbart affärsmässigt resultat så som antal konverteringar eller en ökad varumärkeskännedomen.

Kan jag använda Reactions på kommentarer i en post?
– Nej, i dagsläget går det endast att gilla kommentarer i en post.

Kan jag se statistik på Reactions i Page Insights?
– Nej, i dagsläget går det inte se någon statistik på Reactions, men det kommer komma så småningom.

Kommer jag kunna skapa egna Reactions?
– Nej, Facebook har testat symbolerna under lång tid och syftet är att säkerställa att de globalt används på samma sätt. Det kommer inte vara möjligt att skapa egna symboler.