…Sophia, Hugo och Mohammed som är vårens praktikanter hos oss på Nowa.
VARFÖR VILLE NI PRAKTISERA HOS NOWA?
– Jag fastnade för Nowa för att det finns så många delar av kommunikationsarbetet att bekanta sig med här. Som praktikant var det värdefullt för mig att få insikt i hur det är att arbeta med grafiskt arbete, hur det är att arbeta med digital kommunikation och så vidare, säger Sophia Kristensson som kommer från Medie- och Kommunikationsvetenskapliga programmet i Jönköping.
– Nowa kändes mer digitalt än andra byråer jag sökte till, samtidigt som det finns en bredd, vilket lockade mig, menar Hugo Rybrink som läser Digital Marketing & Sales Analytics på IHM Business School.
Att flera byråer finns under ett och samma tak med möjlighet att lära sig flera olika aspekter av kommunikationsakten var även en av Mohammed Haiotys intryck när han träffade Nowas konsulter under en av skolans arrangerade arbetsdagar. Mohammed läser digital marknadsföring på Sälj & Marknadshögskolan.
– Då många andra byråer var inriktade på sälj kändes Nowa mer relevant för det jag studerar. Det fanns en annan typ av seriositet med att arbeta för kunder inom offentlig sektor.
VAD VILL HA MED ER I BAGAGET EFTER PRAKTIKPERIODEN HOS NOWA?
– Då min utbildning är väldigt teoretisk är det just den praktiska delen jag vill lära mig mer av, som exempelvis vilka program man arbetar med i branschen just nu. Jag vill även lära mig mer om hur det är att arbeta med kommunikation för offentlig sektor, säger Sophia.
Hugo och Mohammed hoppas få mer inspiration från olika seminarier och att få lära sig mer om de digitala möjligheterna.
– Det är kul när man känner igen vissa delar från utbildningen, det känns som att den blir relevant och man vill veta mer. Affinitetspartners, telemarketing och att sköta kampanjer vill jag kunna mer av, svarar Mohammed.
– Jag vill gärna testa lite av allt, men en djupdykning i Google Analytics och Adwords lockar mig speciellt, menar Hugo.