>> Strategi, köp & optimering

Sommarbiljetten 2025

Skånetrafiken, augusti 2025

Bakgrund

Sommarbiljetten är ett årligt erbjudande från Skånetrafiken som ger obegränsat resande i hela Skåne under sommaren. Biljetten gäller från 15 juni till 15 augusti och kan användas av tre personer samtidigt, varav högst en får vara över 20 år. Biljetten går även att låna ut via appen.

Säljstart var den 20 maj, med ett introduktionserbjudande på 595 kr fram till den 30 juni. Därefter såldes biljetten till ordinarie pris, 829 kr. Målsättningen var att överträffa försäljningsresultatet från 2024 då 251 000 biljetter såldes.

Uppdrag
Nowas uppdrag var att planera och genomföra en kampanj som både skapade kännedom och drev försäljning av sommarbiljetten. Kampanjen skulle bidra till att nå en bred målgrupp i Skåne, 15–75 år, och generera fler sålda biljetter än året innan. Budget var i samma nivå som året innan.

Lösning

För att nå en bred publik med hög frekvens kombinerade vi traditionella och digitala kanaler. Den kreativa idén hade människor i centrum och vi ville säkerställa synlighet i både vardagsmiljöer och digitala flöden.

  • Utomhusreklam: En omfattande analog serie med 216 adshel-ytor i Skåne säkrades redan hösten 2024, och kompletterades med 149 digitala ytor under våren 2025. Detta förstärkte kampanjens räckvidd och synlighet.

  • Digital annonsering: Google Ads fångade upp sökintentioner. Meta, Snapchat, TikTok och YouTube användes för rörligt material och räckvidd , kompletterat med bildannonser på Meta för variation. Programmatisk display och bannerannonser köptes via Bonnier och The Mobile Agency.

  • Radio och podcast: För att nå både bilburna och lyssnare i hörlurar kompletterades kampanjen med ljudannonser i Bauers nätverk, Rix FM, Guldkanalen och Radio Active. Via Acast nätverk annonserade vi i noga utvalda poddar.

All trafik leddes till appen för att konvertera till köp av biljetten.

Resultat
Kampanjen överträffade målet och resulterade i 268 500 sålda biljetter – en ökning med 7 % jämfört med 2024.

  • Totalt antal exponeringar: över 37 miljoner
  • Totalt antal klick till landningssidan: 98 000+
  • Antal fullständiga videovisningar: 3 miljoner+

Den genomförda kampanjmätningen visade en mycket stark kommunikationseffekt:

  • Total observation: 79 %
  • Observation i målgruppen 18–30 år: 93 %
  • Observation i målgruppen 41–50 år: 87 %
  • Rätt avsändare angiven: 85 %
  • Budskapsförståelse: 74 %

Kampanjen kombinerade bred räckvidd med hög interaktivitet, bland annat genom en TikTok-aktivitet där användarna bla. kunde rösta på biljettpriset. Sammantaget levererade kampanjen både försäljningsmässigt och kommunikativt över förväntan, och Skånetrafiken var mycket nöjd med utfallet.

Vill du veta mer eller har några funderingar, kontakta Josefin

Mail >>>