>> Strategi, köp & optimering
Migrationsverket, februari-mars 2024
Bakgrund
Nowa har sedan många år tillbaka hjälpt Migrationsverket ibland annat rekryteringsfrågor. För detta case handlar det om ett Traineeprogram inom IT som Migrationsverket erbjuder. Huvudsyftet med kampanjen var att få fler ansökningar till programmet. Det övergripande kampanjmålet var att öka trafik till ansökningssidan.
Uppdrag
Målgruppen som Migrationsverket ville nå var personer som har en kandidatexamen inom IT med max 2 års erfarenhet och bor i Östergötland, Stockholm, Göteborg, Lund, Malmö eller Umeå. Vårt uppdrag var att ta fram en mediestrategi som effektivt når denna målgrupp så att kampanjmålet kunde nås.
Lösning
I mediestrategin valde vi kanalerna Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube och Google sök. De sociala medierna är kanaler där målgruppen ofta befinner sig i sin vardag. Dessutom kan vi via sociala medier skapa träffsäkra målgrupper och därmed enbart rikta oss till relevanta kandidater.Vi får på så sätt mer valuta för våra mediainvesteringar. Utöver sociala medier valde vi även att annonsera på Google sök. Detta för att synas när målgruppen aktivt söker efter traineeprogram inom IT på Google. Kampanjen använde sig av fyra videor där tidigare trainees delade med sig av sina erfarenheter och fördelarna med programmet. Parallellt med SOME-marknadsföringen informerade Migrationsverket själva genom deltagande på mässor och i sina egna kanaler.
Resultat
Till vår stora glädje slog vår strategi igenom och kampanjen var mycket framgångsrik. I år mottog programmet 514 ansökningar, vilket är en ökning med cirka 58% jämfört med föregående år!
Vill du veta mer eller har några funderingar, kontakta Malin
GÖTEBORG Södra Hamngatan 35
+46 31-712 73 00
MALMÖ Köpenhamnsvägen 6D
+46 20 564 564
OSLO Holtegata 26
+47 92 29 12 88
STOCKHOLM Skeppargatan 26
+46 20 564 564
GÖTEBORG Södra Hamngatan 35
+46 31-712 73 00
MALMÖ Köpenhamnsvägen 6D
+46 20 564 564
OSLO Holtegata 26
+47 92 29 12 88
STOCKHOLM Skeppargatan 26
+46 20 564 564