>> Kanalvalstrategi, köp & optimering

destinations-marknadsföring

ENIT, december 2023 – januari 2024

ENIT (The Italian National Tourist Board) i Stockholm hanterar all destinationsmarknadsföring för Italiens turisterbjudande i Norden och Baltikum.  

Nowa fick i uppdrag att med väldigt kort varsel ta fram en medieplan för och genomföra en displaykampanj i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. 

Målgruppen var
1) Gen Z/Millennials inklusive digital nomads 
2) Kvalitetsresenärer
3) Aktiva seniorer

Vår kunds önskemål var display som kanal och trafik som annonsmålsättning. Utifrån de kraven behövde vi hitta en lösning som både kunde maximera klick från målgruppen, och samtidigt leverera kvalitativa klick i rätt proportion i de olika marknaderna. För att svara upp mot målsättningen valde vi att arbeta med programmatiska köp i handplockade titlar som matchade målgruppens läsvanor inom nyheter och livsstil. 

Majoriteten av köpen var i mobila enheter, då CPC:er (cost per click) för mobila format generellt är lägre och klickfrekvenser högre. Några större desktop-format adderades för att öka viewability och klickfrekvenser.  Flera olika displayformat för mobil användes för att uppnå en effektiv kombination av räckvidd och interaktion. Standardformat som är billigare hjälpte till att få en högre räckvidd och därmed fler klick. Dessa balanserades med lite dyrare high impact format, för att driva interaktion i form av klick till landningssidan.

Kampanjen startade i tid i samtliga marknader, trots att vi endast hade några dagar mellan godkänt förslag och kampanjstart. Runt 10 miljoner annonsexponeringar genererade närmare 20 000 klick – en CTR (click through rate) på närmare 0,20%, vilket är långt över benchmark för display. Viewability snittade på 77%, också långt över benchmark. Vi kunde garantera Brand Safety genom att genomföra kampanjen inom fasta uppsatta deals hos välkända publicister i de olika länderna.

En mycket nöjd kund och ett roligt uppdrag för Nowa!

Vill du veta mer eller har några funderingar, kontakta Åsa

Mail >>>